האם כאשר אנו חולמים כי אדם מסוים מת הדבר מנבא את שעתיד לקרות או מנבא שחורות? או שאולי למוות בחלום יש דווקא משמעות חיובית?

כולנו חוששים מהמוות, פוחדים לדבר עליו, לחשוב עליו ולעסוק בו. אך מה לעשות, שלעיתים המוות מתגנב אלינו בשקט בשקט בחלומות. אנשים אשר חולמים על מוות (מותם שלהם או של אדם קרוב אחר) נוטים להתעורר מבוהלים ושטופי זעה ולרוב חוששים שהמוות שהופיע בחלום – יתגשם בקרוב גם במציאות. למרבה השמחה, חלומות העוסקים במוות לא בהכרח מסמלים את מותו הקרב של אדם כלשהו ולעיתים הם אפילו בעלי משמעות חיובית.

זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, טען כי חלומות הם בעצם הדלת שלנו אל כל מה שלא מודע. לדבריו באמצעות החלומות אנו מצליחים בעצם לחיות את החלומות שלנו, לעבד את הרגשות שלנו ואת כל מה שעובר עלינו בחיי היום-יום, להתמודד עם מצוקות, פחדים, תשוקות סמויות ועוד. על פי פרויד, כאשר אנו חולמים על מוות, לרוב יש לכך שני הסברים:

  • יכול להיות שאדם קרוב אלינו חולה, מת או שארע אסון כלשהו הקשור אלינו באופן ישיר או עקיף – במקרה זה החלום מסייע לנו להתמודד עם המציאות החדשה, לעכל אותה ולהתמודד עם הפחדים שבנו.
  • פירוש שני מפרש מוות בחלום כדרכו של אדם להתמודד עם דחפים אגרסיבים שונים שיש לנו כלפי האדם שמת בחלום, באמצעות החלום אנו מתמודדים עם דברים שאנו לא מצליחים להתמודד איתם במציאות.
חוקרים אחרים של הנושא, טוענים כי למוות בחלום דווקא פרשונויות אחרות, כגון:
  • המוות לדבריהם מסמל סוף שאחריו מגיעה התחלה חדשה, מסמל התחדשות, צמיחה, שחרור, קבלה, יציאה לעצמאות או דרך חדשה ועוד. לכן חשוב לזכור זאת בעת חלימת חלום מסוג זה, יכול להיות שהמוות מסמל את מותו של קשר, אישי או מקצועי, מסמל שינוי במערכת היחסים עם אותו האדם, קבלת האדם, מחילה ועוד.
  • לעיתים אנו חלומים על חברים או מכרים שמתים בחלום, אך הם בעצמם מסמלים משהו שמת בנו, שאנו משליכים על דמותם. לדוגמה: אם חלמתם שהחבר העצלן שלכם מת, יכול להיות שאתם בעצם מנסים להתמודד עם עצלנות וחוסר יוזמה הקיימים דווקא בכם.
  • על פי הדת היהודית, חלום על אדם שמת דווקא מסמל חיים ארוכים וטובים לאותו האדם שמת בחלום.

כתבות נוספות

 

2,815 תגובות

  1. אנונימית הגיב:

    אני חלמתי על מישהו ספציפי שמת וזה לא החלום הראשון שלי ככה
    המישהו הזה קרוב אליי אבל כרגע אנחנו לא בקשר
    כל הזמן בחלום אומרים לי "אין לך מה לעשות"
    תאמת סתם רציתי לשתף לא משנה מה יגידו…

  2. ליאת הגיב:

    חלמתי שהייתי בטיסה עם אמא שלי ואבא שלי,אבא שלי נפטר בשנת 2012 ואמא שלי עדיין חיה(בלי עין הרע!!)
    ובחלום קרה שאמא שלי נפטרה ואבא שלי סיפר לי רק כשנחתנו כששאלתי איפה היא

    אני זוכרת שבכיתי וצעקתי ואמרתי לו "אתה לא יודע איך בכיתי שאמרנו לי שאתה נפטרת!!!"
    ואז התעוררתי וישר הלכתי לחדר של אמא שלי

    בבקשה אמרו מה משמעות הדבר??

  3. ליאת הגיב:

    חלמתי שהייתי בטיסה עם אמא שלי ואבא שלי,אבא שלי נפטר בשנת 2012 ואמא שלנ עדיין חיה(בלי עין הרע!!)
    ובחלום קרה שאמא שלי נפטרה ואבא שלי סיפר לי רק כשנחתנו כששאלתי איפה היא

    אני זוכרת שבכיתי וצעקתי ואמרתי לו "אתה לא יודע איך בכיתי שאמרנו לי שאתה נפטרת!!!"
    ואז התעוררתי וישר הלכתי לחדר של אמא שלי

    בבקשה אמרו מה משמעות הדבר??

  4. יסכה הגיב:

    חלמתי חלום שחבר שלי נפתר ואני נמצאת בלאיה שלו ורואה רק את קצה הראש המכוסה בסדין התחלתי לבכות מתוך שינה והתאוררתי . חזרתי לישון ושוב חלמתי שהוא לידי מנשה לבדוק עם היד ליד המיטה והוא שם ואחרי כמה דקות הוא התאורר פטעום אמרתי שלא יעזוב אותי לעולם למרות שלפני כמה ימים רבנו ומאז לא דיברנו כלל יכול להיות זה מסמל פרידה או משהו זה היה מאוד מפחיד והתאוררתי שוב בדמאות

  5. אנונימית הגיב:

    שני הסיפורים זה אותו חלום טעות שלי..

  6. אנונימית הגיב:

    חלמתי שכל משפחתי חוץ מאחותי שנולדה לפניי ( אנחנו שישה אחים) מתו בביתי שנשרף אני עומדת להתחיל חטיבת בייניים וכך זה גם בחלום והייתי אצל דודים שלי שסיפרו לי את זה התחלתי לבכות וגם חלמתי שאחי הבכור שעומד להתחתן יש לו ילדה שקוראים לה סהר ושני בנים ראיתי גם מתחתם לבית ים אבל רגוע מה זה אומר?

  7. אנונימית הגיב:

    חלמתי שאני נכנסת לחטיבה (אולפנא) והייתי אמל דודים שלי ומולי יש ביניין שהבית הזה היה שלי והוא היה שרוף שאלתי לגביו ואמרו לי שביתי נשרף יחד עם כל משפחתי חוץ מאחותי שמעליי (אנחנו שישה אחים) ופרצתי בבכי ופתאום אני גם רואה שאחי שעומד להתחתן יש לו ילדה ו 2 בנים אני רק זוכרת שלילדה קוראים סהר התחלתי לבכות ואז פגשתי את אחותי וחיבקתי אותה ואז הלכתי לבית הספר מיד אחרי זה התעוררתי והתחלתי לבכות..

  8. קרן הגיב:

    חלמתי שהייתי עם שלוש חברות שלי ואמרתי להם אני שנייה באה הם אמרו לי טוב עליתי לכיתה שחכתי מה רציתי לקחת הייתי עשר דקות בכיתה ואז בזמן הזה חברות שלי הלכו לשירותים ופיתאום איש שאין לי מושג מי זה בא וחונק אותה למוות ושירדתי אני רואה את שתי החברות שלי בוכות הם לא אמרו לי אמרתי טוב והלכתי לחפש את זאת שנחנקה ואז אחת באה אלי בוכה היא אומרת "שקד לא חייה" אמרתי מה ירדתי לירותים וראיתי אותה מלאה דם התחלתי לבכות לא הפסקתי לבכות והייתי בטראומה לא הצליחו לדבר איתי רק בכיתי ואז היה בום כזה וישר קמתי אפשר לדעת מה זה אומר בבקשה.. קשה ליי אני חייבת להבין עם זה משהו שצריך לדאוג לו או לא

  9. לינוי הגיב:

    אבא שלי ניפטר לפני כמה ימים
    חלמתי שאני והוא יושבים באוטו הוא נוהג ואני לידו
    היה שני קופסאות של פוקפורן אחד אני החזקתי והשנייה הייתה לידו התחלתי לאכול והרגשתי שהיה לזה טעם מתוק הוא הסתכל וחייך והתחיל לאכול גם אמרתי לו אתה יודע מי הכין את זה הוא ענה לי מי אמרתי לו דודה שלי והוא אמר שזה מאוד טעחם לו
    מה זה אומר?

  10. ברסלב מאיר הגיב:

    חבר'ה החלומות שלכם מאוד מעניינים
    היינו רוצים להכיר לכם אתר של חסידי ברסלב
    פתרון חלומות חינם ע"י חסידי ברסלב על פי דרכו של רבי נחמן מברסלב !
    חלומות

  11. מאי הגיב:

    הלילה חלמתי שהאח הגדול של הבן זוג שלי נפטר בטיסה , ושאני לא רואה אותו בחלום רק מספרים לנו בטלפון. אני אצלו בבית וכולנו בוכים דמעות. הוא צריך להתחתן בחודש הבא יש קשר? אבל כאילו מה הקשר שאני יחלום עליו,?

  12. נטע הגיב:

    אני חלמתי שבאה אליי הביתה המורה שלי ואני כזה מה את עושה פה?!?!? ואז באה כל מי שאני מכירה לבית שלי וכל המקומות בבניין שלי ואז כל מי שאני מכירה עולה לכל המקומות ואני עולה קומה קומה לחפש מקום ריק ושקט ולא מצליחה והמורה ,לי צוחקת ואומרת לי מגיע לך ואני לא מבינה.
    קיצר מה זה אומר?
    זה אומר שהמורה שלי שונאת אותי?
    גם עם אני ההיה הכי נחמדה בעולם

  13. אלכס הגיב:

    חלמתי שסבא שלי אמר משהו רץ לעבר המפרסת ואז התאפך ונפל מקמה קומות ומת, בכיתי בתוך החלום וקמתי בבהלה, אני רק מקווה שזה לא אומר שום דבר רע לא שאני מאמין בדברים כאלה אבל עדיין, אשמח לשמוע איזשהו הסבר לחלום הלא קשור הזה שצץ לי פתאום

  14. אנונימי הגיב:

    אני חלמתי שהחברה הכי טובה שלי מתה
    משום מה אף אחת מה קרובות אליה בחלום לא בכתה וכאילו שהיא מתה בחלום המשכתי לראות אותה ולדבר איתה וכולם חשבו שאני משוגעת מה זה אומר ?

  15. אפרת הגיב:

    יש לחלומות משמעות בדרך כלל וזה תלוי באיזה תאריך עברי זה נחלם דוגמא חלומות שחלמו ביום יא' לחודש עברי ( תשרי או חשוון כסלו וכו) יתקיים ולא יקרה שום דבר רע חפשו בגוגל חלום בתאריךך עברי כל חלום הפתרון תלוי לפי יום תאריך עברי בו נחלם החלום
    אגב.. חלמתי על זמר מזרחי ישראלי מפורסם שנפטר חלמתי ביום ראש השנה מקווה שזה חיים ארוכים

  16. ויקי הגיב:

    לפני כשנה עברתי לקנדה לגור
    התחילו להשתנות מלא דברים כל החלומות היו טובים
    אבל הלילה הזה קרא לי חלום הרע הכי רע בחיים שלי
    זה היה יום רגיל אח שלי שחק במחשב ואני על הגיטרה
    אמא ואבא שלי הלכו לקניות או משהוא אז אחרי כמה דקות של
    כיף מתקשר בטלפון הבית איזשהומסר ולא הבנתי מה בדיוק קורא
    שמעתי כולם בוכים אז אחרי 2 דקות משהוא דופק בדלת אני פתחתי
    וזאת הייתה אמא שלי בדם ובוכה שאלתי איפה אבא והיא אמרה בשמיים
    התחלתי לבכות כי אבא שלי ואמא שלי האנשים הכי חשובים לי חיים אי אפשר
    בלעדיהם התחלתי לצרוח ואז אח שלי צועק על אמא שלי ומתחיל להרביץ לה ואני
    אהבתי את אח שלי מאמא שלי ואז צעקתי לו אתה רוצה שדם אמא תצטרף למוות?
    אחרי כמה שניות עברתי הסתובבתי וראיתי את אבא שלי בא ואז הלכתי לאבא שלי חיבקתי
    אותו וצעקתי יש אבא אתה חיי ואז אבא שלי עונה הייתי חיי ותמיד יחיה ואז אמא שלי שואלת מה התעריך היום אני עונה לה 15.8 ואמא שלי איזה 15.8 היום ה 12.8 ואז הבנתי שאני בעבר ואני צריכה לקיים משהוא ולעזור להבין שב15.8 אף אחד לא ילך לשום מקום ואז כשהתעוררתי שזה עכשיו אני התחלתי לבכות וקראתי לאמא שלי ושאלתי את אמא שלי איפה אבא ואמא שלי אומרת בעבודה חיימשלי ואני כזה הוא לא מת אז אמא שלי עונה חס וחלילה והתחלתי לבכות עוד יותר

    • ברסלב מאיר הגיב:

      את מפחד מהמוות אבל לא בצורה הנכונה ! כי יראת השם לחיים !
      פתרון חלומות חינם ע"י חסידי ברסלב על פי דרכו של רבי נחמן מברסלב !
      חלומות

  17. משה הגיב:

    אח שלי חלם שהוא מת,ומגיע לשמיים.רואה שם את המשפחה שלו – אותי,אשתי אחותי, אבא אמא. החלום היה ימים ספורים לאחר החתונה שלהם. את אישתו הוא לא ראה בחלום.
    נשמע כמו חלום על התחלה חדשה לאחר חתונה… אבל הרב אמר להתחזק בצניעות בבעיקר לאשתו.
    בכל אופן, חודשים ספורים לאחר מכן, גילו אצל אחי את המחלה בראש, והוא נפטר לאחר שנתיים

    מאמינים בחלום נבואי? אם יש נבואות רעות, יש גם נבואות טובות.

  18. אלעד הגיב:

    אני חלמתי על אחי הקטן שהוא מת ומצאתי לידו מזרק ולא ראיתי בידיוק מה היה בפנים זה היה מין חומר ירוק כזה זה הצבע שראיתי. רציתי לדעת מזה אומר? מישהו יכול לפרש לי את החלום הזה?

  19. חסוי הגיב:

    חלמתי שהייתי בהיריון כמעט ילדתי והייתי בשולחן עם אנשים ששונאים עליי ודקרתי כמה שהצלחתי ..
    אחרי זה דודה שלי שאני חולה עליה , באה אליי לעזור לי ללדת אבל רק דקרתי ודקרתי אותה וזה חא היה מכוונה כי הייתי חייבת או משו כזה .. מזה אומר ?

  20. אלינור אבי יצחק הגיב:

    חלמתי שאחי ואבא שלי מתו ואחד מהם היה מכוסה בשמיכה כחולה כזו מה זה אומר?

  21. רותם הגיב:

    בחלום אבא שלי שבר את המראה בשירותים כשהייתי במקלחת, והתקלחתי שוב ושוב ועדיין הייתי מלוכלכת, באותו זמן הבית התמלא בכל חור בנמלים אדומות ענקיות שאפילו לא נראה לי שקיים גודל כזה במציאות, ואז נכנסנו לחדר של אחותי וראינו המון דבורים ענקיות ומסוכנות , אמא שלי רצתה להרוג אותם אז היא נשכבה עליהם והתגלגלה בתוכם, ולאחר כמה דקות כשחזרתי לראות מה איתה מצאתי אותה שוכבת עם עיניים פקוחות ללא רוח חיים והדבורים עלייה…  

  22. יניב ברנד הגיב:

    אני חלמתי שאני ביום השואה ואני וסבא שלי הולכים עם נאצי והוא מכריח את סבא שלי לקרוא משהו ואז הנאצי יורה בי ואני מת ואני לא מבים איך אני רואה שאני מת גם את סבא שלי מת שניה אחרי

  23. מאור הגיב:

    לפני כיומיים חלמתי שאני נמצא במקום זר ועובד אצל מלך אחד וכאשר אמרתי לו שאני ישראלי הוא התחיל לצעוק ולהתעצבן באותו הרגע היה לי סכין בית ורצחתי אותו לאחר מכן נסתי לברוח מהשומרים שלו והגעתי לנקודה של צוק ומלמטה אז לא יכולתי לברוח והשומר של המלך ירה בי ונפלתי על הרצפה אבל הייתי עדיין חי ולאחר מכן שומר אחר ירה בי ובאותו הרגע אני זוכר שהדופק שלי נעצר והפסקתי לנשום וראיתי אור לבן גדול וחזק ואז התעוררתי מה זה אומר?

  24. אנונימי נקבה הגיב:

    אני חלמתי שחבר שלי ישן אצלי וקמתי בבוקר וראיתי אותו מלא דם עם סכין ביד שלו כאילו התאבד וצרחתי אבל לא הצלחתי לא יצא לי קול .. מה זה אומר???

  25. שירן הגיב:

    חלמתי שאחי האמצעי- זה שמעלי, מת. ובעקבות התגובות הקשות שלי והזעקות שזעקתי התגלתה בפני דרך ליצור איתו קשר דרך מכשיר אלקטרוני בבית, כמו רדיו או טלפון ישן של בזק… מה זה אומר? * אחי הוא אדם שאני מעריכה ברמה לא טבעית, מעבר להיותו אחי.*

  26. דניאל הגיב:

    אני חלמתי שהיינו אני וכמה חבר"ה סוג של מאבק לא ממש זוכר אבל החבר שלי נפצע וביקש שאני יהרוג אותו מה זה אומר?

    • ברסלב מאיר הגיב:

      בטח הרמז לא שתהרוג אותו !!!
      זה אומר שאתה צריך ללמוד ולהפנים יותר איך לעזור לחבר בלי לחשוב יותר מידי !
      פתרון חלומות חינם ע"י חסידי ברסלב על פי דרכו של רבי נחמן מברסלב !

  27. חנה הגיב:

    מוות בחלום זה תמיד אבל תמיד מוות גם במציאות ושלא יגידו לכם אחרת מאחת שיודעת

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      לא נכון בכלל

    • יניב הגיב:

      לא כל מה שרואים מישם אומר מה שהיה בחלום ואם הגמרא הקדושה התורה אומרת שזה חיים ארוכים אז זהו זה ולא אחרת.אז על תאמיני ליצר הרע שלך בשום אופן תאמיני למה שהתורה אומרת והתורה אומרת שזה חיים ארוכים נקודה כל טוב אחותי היקרה ואחל לך תשובה שלמה וחיים ארוכים בס,ד

    • ברסלב מאיר הגיב:

      מוות בחלום לפעמים יכול להיות חיים חדשים !
      פתרון חלומות חינם ע"י חסידי ברסלב על פי דרכו של רבי נחמן מברסלב !

  28. אבי כהן הגיב:

    חלמתי שחבר שלי נרצח על ידי איזה רופא שהכניס לו איזה וירוס למכשירה נשמה בסופו של דבר דקרתי את הרופא והעוזרת שלו בגרון ואז התעוררתי מרעש… אני יותר מוטרד מהתגובה שלי בחלום יותר מאשר המוות של החבר… ואגב חלמתי שבכיתי כשהוא מת… ואני לא בוכה בכלל…. מה זה אומר??? ועוד דבר יש כמה קווי דמיון. בחלום מכול מיני סרטים וסדרות שראיתי… חחחחח זה אומר שאין לחלום שלי משמעות? אפילו שאני באמת עברתי שינוי משמעותי בתקופה האחרונה?…

  29. מרינה הגיב:

    אני חלמתי שאמא שלי מתה מה זה אומר?

  30. ליאור הגיב:

    מה אומר חלום על שתי גופות ? לא יודע מי הגופות אני רק יודע שבחלום הם מתו מולי ואז צרחתי וקמתי

    • מיכל דותן הגיב:

      שלום ליאור, חלומות בהם מופיעות גופות לרוב מסמלים סיומה של תקופה, שינוי כלשהו שמתרחש בחיים, מחשבות על תקופה חדשה וכו. הגופות ממש לא בהכרח מסמלות מוות כאשר הן מופיעות בחלום.

דעתך חשובה - הגב לכתבה