עזבונות הם בעצם סך כל הרכוש שמותירים אחריהם אנשים שמתו, מדובר בעצם בנדל"ן, כספים, רכבים, חברות, ועוד אשר מחולקים בין יורשיו של האדם. אך מה עושים במידה והותיר אחריו חובות או במידה ולא השאיר צוואה?

לאחר מותו של אדם הוא מותיר אחרי עזבון. עזבון הוא בעצם שם כולל לכל הנכסים שמותיר אחריו אדם לאחר מותו – נדל"ן, כספים נזילים בחשבונות הבנק, כלי רכב, ועוד. את העזבונות יש לחלק בין יורשיו של אותו האיש על פי הצוואה שהותיר אחריו או על פי צו ירושה שמוציא בית המשפט לענייני משפחה.

מעבר לחלוקת רכוש בין היורשים, הם מקבלים עליהם גם את חובותיו וזכויותיו של המנוח. לדוגמה: במידה והותיר אחריו האיש חובות כספיים, על בני המשפחה לשלם את אותם החובות מן העזבון. במידה והאיש היה בעיצומו של תהליך מכירת דירה מחויבים היורשים להשלים את התהליך ורק לאחר מכן יוכלו ליהנות מאותו רכוש ובעצם להתחלק בכסף שיקבלו ממכירת הדירה.

בנוסף, ישנו מצב הקובע כי מן העזבונות יש לשלם גם דמי מזונות במידת הצורך. במידה והותיר אחריו האדם ילדים או בני זוג הנזקקים למזונות הם זכאים לקבלם מן העזבון. למידע נוסף על מזונות מן העזבון – לחצו כאן.

במידה ולא הותיר אחריו המנוח צוואה, בית המשפט יכול למנות מנהל עזבון, שתפקידו לאסוף את כל נכסיו של האדם המת, לסלק את חובותיו וחלק את מה שנותר בין היורשים. בית המשפט קובע שכר מסוים אותו יש לשלם למנהל העזבון בכדי לסדר את כל ענייני העזבון של המנוח. בשל תשלום זה משפחות רבות מעדיפות לפתור את סוגיות הירושה בתוך התא המשפחתי בכדי להימנע מלשלם למנהל העזבון נתח מן הירושה.

לצערנו, במקרים רבים, אדם מת כאשר הוא נמצא בתהליך פשיטת רגל, ברוב המקרים, למרבה צערם של היורשים, החוב שהותיר גבוה משווי הנכסים והירושה שהותיר אחריו. במקרים מסוג זה העזבון מנוהל אדם הנמצא בהליכי פשיטת רגל נפטר בטרם הסתיים ההליך. בחלק מהמקרים, החוב שנותר אף גבוה יותר מכלל שווי העזבון שהותיר אחריו. מותו של אדם לא מספיק או עוצר תהליך של פשיטת רגל, לכן במקרים מסוג זה ינוהל עזבונו של האדם על פי חוקי פשיטת רגל. יורשיו של אותו אדם מת, לא יכולים להשתמש בכספים וברכוש שהותיר אחריו והאחריות והחובות שהותיר אחריו האדם המת עוברים אל יורשיו. ברוב המקרים, למרות החובות, יכוסו הוצאות הלוויתו של המת, מן העזבון שהותיר אחריו (כל עוד מדובר בסכום סביר).

במקרים של תביעת עזבונות בשל רשלנות רפואית יועברו כספי הפיצויים אל העזבון ולאחר מכן יחולקו בין יורשיו. סכום הכסף יקבע על חישוב של פרמטרים שונים.

כתבות נוספות

 

15 תגובות

  1. חיה הגיב:

    סבי רכש אדמה לפני שעלה ארצה בשנות החמישים
    היכן אפשר למצוא אדמה זו? (אין בידי מסמכים המאשרים)

  2. מרסל בן דוד הגיב:

    מה התוקף של עזבון בבנק.האם אחרי 30 שנה יש מה לתבוע?

דעתך חשובה - הגב לכתבה