כולנו נמות בסופו של דבר אבל מה זה בעצם מוות? כיצד מוגדר המוות ביהדות? מהו ההסבר הביולוגי לתהליך? ומה הן סיבות המוות הנפוצות?

ממש כמו הלידה כך גם המוות הוא הדבר היחיד הבטוח שכולנו נחווה בשלב זה או אחר של חיינו, חלקנו, לצערנו, מוקדם יותר מהצפוי וחלקנו נגיע אליו בשיבה טובה.

אך מהו הוא בעצם אותו תהליך המסיים את חיינו?
מוות הוא בעצם מצב פיוזלוגי במסגרתו גופנוה חי חדל לחיות, וגופנו החי הופך למה שמכונה – גופה.

לאחר מותו של אדם גופו הופך בעצם לסוג של עצם דומם. למרות שהוא פולט חום וסופג חום הוא לא מווסת את הטמפרטורה וריכוז החומרים השונים המצוי בתוכו מושפע אך ורק מחומרים חיצוניים, דבר הגורם לכך שככל שתהליך המוות מתקדם כך מתחיל הגוף להתפרק, זאת מכיוון שחלקיו כבר לא עוברים תהליך של ייצור והחלפה, כפי שקורה כשאנו בחיים.

כאשר אנו בחיים תאים מתים ממשיכים להתחלף כל הזמן בתאים חדשים, כאשר אנו מתים מצב זה פוסק ובעקבות זאת מתחיל כשל בכל המערכות החיוניות בגופנו עד למצב בו כל הגוף מת.

הגדרת תהליך המוות בגופו של אדם משתנה עם הזמן, זאת בשל התקדמות הרפואה, שפעמים רבות מצליחה להחיות אדם מת או להחזיקו בחיים באמצעות מכונות, תרופות ומכשור רפואי, זאת לאחר שגופו פסק מלפעול ולהגיב. כך לדוגמה נוצר מצב של מוות קליני, מוות מוחי וכו. למרות שאדם הפסיק לנשום או מוחו הפסיק מלהגיב – עדיין הרופאה יכולה להחזיקו בחיים באמצעות הנשמה.

הפסקת נשימה היא אחד הסימנים הידועים והמקובלים לקביעת מותו של אדם (זוהי גם הגדרה המקובלת על ההלכה היהודית). מכיוון שכיום ניתן להנשים אנשים שהפסיקו לנשום, גם מצב של הפסקת נשימה לא תמיד ניתן לקבוע את מותו של אדם גם אם הפסיק לנשום בעצמו. יחד עם זאת חשוב לזכור שמצב בו מכונה גורמת להכנסת ויציאת אוויר בבית החזה לא באמת מעידה על כך שהאדם חי, מכיוון שללא המכונה – היה מספיק לנשום.

כאשר אדם מחובר למכונת הנשמה לאחר מותו, הדבר מאפשר להחזיק את איבריו בחיים למשך פרק זמן מסוים וכך ניתן לתרופ את איבריו הטובים לטובת חולים היכולים באמצעותם להמשיך לחיות חיים ארוכים ובריאים. כך משפחות רבות בוחרות לתרום את איברי האדם היקר להם, בכדי להציל חיים.

למרות שתחולת החיים רק עולה ועולה, עדיין ידוע לכולנו כי גם אם חיינו חיים ארוכים ובריאים, סופם הוא מוות. המוות הוא דבר שלמרות התקדמות הרפואה – עדיין לא ניתן לברוח ממנו וכולנו נחווה אותו.

כיצד נגרם המוות?
המוות נגרם משלל סיבות, ביניהן:

מוות טבעי – הקורה לרוב בשל מחלה או הזדקנות האדם.
התאבדות – מצב בו אדם מחליט במודע להפסיק את פעילות גופו ולסיים את חייו באמצעות נטילת כדורים, קפיצה ממקום גבוה, שימוש בכלי נשק ועוד.
מוות הנגרם בשל בתאונה – יכול להיות שמודבר בתאונה שהאדם המת גרם לה בטעות או בכוונה או בתאונה שנגרמה כתוצאה מהתערבות של גורם אחר (תאונת דרכים, פיגוע ועוד).
הוצאה להורג ורצח – פעולה במהלכה ממיתים אדם במכוון בעקבות מעשה שביצע (רצח ועוד) או בעקבות החלטת גורם כלשהו לקחת את האחריות וליטול חיים של אדם (לינץ', רצח ועוד).
הרג בשגגה: הריגתו של אדם בעקבות פעולה לא מכוונת.

המוות על פי היהדות
על פי ההלכה היהודית המוות הוא בעצם רצונו של האל ולכן יש לקבל אותו בהבנה, בהשלמה ואל להלחם בו.

לאחר שגירש האל מגן העדן את חווה ואדם הוא הודיע להם כי "מעפר באת ואל אפשר תשוב" ולכן יש הרואים במוות עונש שכולנו נושאים על חטא קדום. על פי האמוראים, קיימת אמונה כי לאחר שמת אדם, סולח לו האל על אותו חטא קדום של אדם וחווה. לכן על פי האמונה אותו אדם יזכה לקום לתחייה ביום בו תתרחש תחיית המתים (זאת במידה ובחייו עשה מעשים טובים). בספר יחזאקל מצוין חזון העצמות היבשות, המתאר את קימתם של בני האדם תחייה, סיפור זה מהווה גם את הבסיס לאמונה כי בסופו של דבר תחול תחיית המתים, בעוד יש המפרשים זאת כמטאפורה לשחרור עם ישראל מגלות בבל.

בספר איוב, איוב מקבל את את הידיעה על מותם של קרוביו בהשלמה, הוא לא חוקר את הגורם למוות, את החטאים שלהם או שלו וגם לא עוסק בתחיית המתים כלל. על פי היהדות מותו של אדם נמצא בידיו של האל בלבד או בידי מי שפועל בסמכותו.

כתבות נוספות

 

0 תגובות

אתה יכול להיות הראשון להגיב לכתבה.

דעתך חשובה - הגב לכתבה