האלוף אברהם (ברן) אדן, אשר היה מפקד האוגדה אשר בלמה את המצרים במלחמת יום כיפור – מת בגיל 86 ממחלה קשה

האלוף אברהם (ברן) אדן, אשר היה מפקד האוגדה אשר עצרה והדפה את המצרים במלחמת יום כיפור – נפטר היום (שישי) בגיל 86. אדן סבל בשנים האחרונות ממחלה קשה והוא הלך לעולמו בביתו אשר ברמת השרון. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים, 11 נכדים ושישה נינים.

האלוף אברהם (ברן) אדן. צילום מסך you tube

אברהם ברן נולד בכפר גלעדי ובצעירותו היה חבר בתנועת השומר הצעיר. הוא למד בתיכון חדש בתל אביב ובשנת 1943 התגייס לפלמ"ח, שם שימש כמדריך כושר.

בשנת 1945 השתתף בפעולת שחרור המעפילים ממחנה המעצר של הבריטים.

במלחמת העצמאות שימש אדן כמפקד פלוגה בחטיבת הנגב ולקח חלק בקרבות מפורסמים רבים, כגון: משטרת עימרה, שועוט וחירבת מעין, מבצע משה, מבצע יואב, מבצע עובדה, חירבת אל פאר ועוד.

בשנת 1949 הצטרף אל כוחות השריון והקים יחידת שריון אשר הייתה הראשונה לקלוט טנקים מדגם שרמן. הוא היה מפקד קורס קציני שריון ובשנת 1950 סיים קורס מג"דים ומונה לקצין המבצעים של פיקוד דרום.

בשנת 1952 פרש מהצבא ועבר להתגורר בקיבוץ נירים. בשנת 1956 חזר לצה"ל ופיקד על גדוד טנקים במלחמת סיני, אותו גדוד אשר כבש את מתחם אבו עגיילה.

בשנת 1960 מונה אדן למפקד חטיבה 7 של גייסות השיריון ולאחר מכן כיהן גם כמפקד בית הספר לשריון.

בשנת 1967, במלחמת ששת הימים, שימש אדן כסגן מפקד אוגדה אשר כבשה את ג'יבל ליני, מעבר המתלה וביר חסנה.

בשנת 1968 ארגן ובנה את כוחות השריון אשר שהו בחצי האי סיני ומאוחר יותר גם מונה למפקד אוגדת סיני.

בשנת 1969 הועלה אדן לדרגת אלוף וגם מונה כמפקד גייסות השריון.

בשנת 1973, במלחמת יום כיפור, הוא פיקד על אוגדה 162, אשר לה היה חלק מכריע וחשוב בקרבות שנערכו בחזית המצרית, יחידה אשר גם ספגה אבדות רבות. כ-550 חיילים מאוגדה 162 נהרגו במלחמה ו-1,200 נפצעו.

לאחר מלחמת יום כיפור, כאשר נערכו דיונים וחקירות אודות תפקודם של מפקדי החזית הדרומית (אריאל שרון, חיים בר לב ועוד) לא נמתחה ביקורת אודות תפקודו של אדן.

בשנת 1974 מונה אדן לאלוף פיקוד הדרום ומספר חודשים לאחר מכן מונה לנספ"ח צה"ל בשגרירות ישראל בארצות הברית, תפקיד ממנו הושעה באופן זמני לאחר שהתראיין לעיתונות אודות מלחמת יום כיפור בעודו משרת עדיין בצה"ל.

בשנת 1984 מונה חמבקר משרד המשטרה ויצא לפנסיה בשנת 1993.

צפו ביואל שרון מראיין את אלוף ברן

כתבות נוספות

 

0 תגובות

אתה יכול להיות הראשון להגיב לכתבה.

דעתך חשובה - הגב לכתבה