במקרה פטירתו של דייר מוגן, האם ניתן לפנות את קרובי משפחתו מן הדירה? מתי ניתן למכור את הזכות בדמי מפתח? ותשובות לשאלות נוספות בנושא

רבים מהמתגוררים בנכס מוגן בדמי מפתח הם אנשים מבוגרים אשר מתגוררים באותו הבית מזה שנים רבות, אך כאשר הם נפטרים, לא תמיד ברור ליורשים מהן הזכויות שלהם בנכס: מצד אחד נכס מוגן איננו נכס בבעלות מלאה של הדייר. מן הצד השני, הדייר עצמו שילם דמי מפתח שלעיתים הגיעו אף לחצי מערך הנכס, והאם ייתכן שכעת כל הסכום שהושקע ירד לטמיון?

אם קרוב משפחתכם שנפטר התגורר במשך שנים בנכס וענה להגדרת דייר מוגן על פי חוק הגנת הדייר, מאמר זה יוכל לעזור לכם לעשות סדר בדברים. ואם אתם לא בטוחים לגבי הגדרת החוק ועל מי חל חוק הגנת הדייר – קראו כאן.

חוק הגנת הדייר ודיירים ממשיכים
הזכות לדיור מוגן לא עוברת בדרך של ירושה, אולם חשוב לדעת כי אם בן זוג או קרוב משפחה שהה יחד עם הדייר בנכס המוגן לתקופה של חצי שנה לפחות לפני פטירתו, הזכות להיכנס אל הנכס עוברת אליו, בכפוף לתנאים שבחוק.

מתי ניתן למכור את הזכות בדמי מפתח?
זכות של דיירות מוגנת ניתנת גם למכירה לדייר אחר שהוא "הדייר המוצע" כאשר הדייר המוגן היוצא ובעל הבית יחלקו בדמי המפתח שישולמו. גם אם בעל הנכס מתנגד לחילופי הדיירים ניתן לפנות לבית הדין לשכירות שעשוי לאכוף עליו את החילוף.
אם גם במקרה שבעל הנכס מסכים לחילופי הדיירים באופן עקרוני, אך אינו מסכים על חלוקת דמי המפתח ניתן לפנות אל בית הדין לשכירות, שיכריע במחלוקת.

האם ניתן לפנות את קרובי המשפחה מן הדירה?
כאמור, הזכות למגורים בדמי מפתח עוברת לקרובי משפחה רק במקרה בהם לא היה להם נכס אחר להתגורר בו בזמן פטירת הדייר. לפיכך, אם גרו עם הדייר 6 חדשים טרם פטירתו וכל עוד הם מתגוררים בנכס וממשיכים לשלם את דמי השכירות, לא ניתן לפנות אותם.

עם זאת, אחת מחובות הדייר בנכס מוגן היא מגורים בנכס. לכן, אם קרוב משפחה נטש את הנכס, בהחלט ייתכן כי יאבד את הזכות להתגורר בו בהתאם לחוק הגנת הדייר. (לעיתים קרובות מגיע הנושא לבית המשפט, ואז נשאלת השאלה האם הדיירים מראים רצון אמיתי להמשיך ולהתגורר בנכס ומהי בדיוק סיבת הנטישה).

עילות אחרות לפינוי נוגעות לגרימת נזק לנכס, הפרעה לדיירים האחרים והשגת רווח בלי הוגן באמצעות שכירות משנה. בנוסף לכך, אם יש צורך לבצע שיפוצים יסודיים בנכס שלא מאפשרים להתגורר בו, רשאי בעל הנכס לפנות את הדייר כנגד מתן פיצויים או העמדת נכס חילופי.

הכותב – עו"ד שי עקרבי, מומחה לתחום דיני הגנת הדייר, וכן עוסק בתחום דיני המקרקעין. למידע נוסף בקרו באתר.

כתבות נוספות

 

0 תגובות

אתה יכול להיות הראשון להגיב לכתבה.

דעתך חשובה - הגב לכתבה