מיהו מלאך המוות? מה מסמלת דמותו? מהו תפקידו? והאם הוא באמת כל כך מפחיד וקודר או שאולי הוא נראה בכלל כמו בראד פיט?

אנו נתקלים בעיקר בסרטי אימה או בקומדיות, בהם מנסים לתת למוות משמעות דרמטית במיוחד או ביצירות אומנות או ספרותיות, בהן מיוצג המוות על ידי אותה דמות אפלה, עליה הוטל לבצע את מה שנקרא "העבודה השחורה" וללוות אדם חי אל העולם הבא. אך מי הוא אותו מלאך המוות שכולנו חוששים מבואו? האם מישהו ראה אותו? דיבר איתו? האם הוא באמת כל כך מאיים? ואולי הוא בכלל לא קיים?

כפי הנראה, מלאך המוות הוא בסך הכל דרך להאניש את המוות. בתרבויות השונות, כמו גם ביצירות שונות (ציור, שירה, ספרות ועוד) המוות לרוב מוצג באמצעות דמות קודרת ואפלה אשר מגיעה אל כדור הארץ בכדי לבצע את "העבודה השחורה" ולסיים את חייו של אדם.

הסיבה לשימוש בדמות מסוימת המייצגת את המוות טמונה ככל הנראה בפחד ובחוסר הוודאות בכל הנוגע למוות. תופעת המוות היא לא מובנת, לא ברורה, איש לא יודע באמת מה קורה לאדם אשר חווה מוות אמיתי ולכן יכול להיות שהרבה יותר קל לרכך את הסיטואציה המפחידה בכך שנערב בה דמות ממשית אשר מלווה את האדם בדרכו האחרונה.

את תפקידו של מלאך המוות ביהדות היה נהוג מאז ומתמיד לייחס למלאך סמאל או גבריאל. למלאך המוות איזכורים שונים בתורה, לדוגמה: בעת המגפה ראה דוד המלך את לאך המוות, והדבר מצוין בפסוק:  "וישא דוד את עיניו וירא את מלאך ה' עמד בין הארץ ובין השמים".

על פי האיסלאם, דמותו של מלאך המוות מופיעה בקוראן כמלאך של אללה. המסורת המוסלמית מסמנת את מלאך המוות כ"עזראיין" (עזראל),  שזהו האדם האחראי על השלמת משימת הפרדת הנשמה מהגוף והחזרתה של הנשמה לעולם הנשמות.

דוגמאות לייצוג מלאך המוות בתרבות:
בימי הביניים היה נהוג לתאר את מלאך המוות כשלד האוחז ביד בחרמש ובהמשך כוסה השלד גם בגלימה שחורה ודמותו נקראה "The Grim Reaper", זאת בשל החרמש שאחז בידו אשר על פי בסיפורים שימש את מלאך המוות לצורך הפרדת הנשמה מהגוף. דמות זו ניתן לראות פעמים רבות בסרטים, בסדרות טלוויזיה ועוד, לעיתים אף כחלק מפרודיה העוסקת במוות.

יחד עם זאת, בתרבות הפופולארית יצא כבר להתקל גם במלאך מוות מסוג אחר לגמרי – בסרט "לפגוש את ג'ו בלאק" מגלם את מלאך המוות בראד פיט, ותודו שזה כבר מלאך מוות הרבה יותר נעים לעין שלא היה אכפת לכם (או בעיקר לכן להמשיך איתו הלאה אל העולם הבא).

ב"סאנדמן", סדרת הקומיקס, מלאך המוות מתואר כנערה בעלת מראה גותי וגם בסדרת הטלוויזיה "מתים במשרה חלקית" מלאך המוות הוא בעצם נערה מתבגרת. בספר "מוות לסירוגין", מלאך המוות הוא בכלל אשה, ככל הנראה מכיוון שמוות הוא בכלל שם עצם מסוג נקבה בשפות רבות.

כתבות נוספות

 

11 תגובות

  1. מישהו\י הגיב:

    בס"ד
    נראה כי מדובר באטאיסט\ית שפוסל\ת כל קשר לה' .
    מי שפוסל במומו פוסל , זה שהדרך שלכם נודפת כבר ואין לכם מה למכור לאנשים כדי להתגונן על למה אתם כופרים ומבתבוללים ,לא אומר שדרך אבות אבותינו היא גם כזאת מה שהיא לא ולפני שמדברים שטויות עדיף לחקור את הענין , ומיותר להסביר את זה פה .
    בנתיים את\ה יכול להדפיס את המאמר הזה ולנגב איתו ..
    נראה מה תגידי כאשר לפני שאת\ה מת ויוצא מהגוף יבוא לקחת אותך מלאך הממונה על זה שנקרא מלאך המוות שכמובא במדרש האדם רק מלראות מלאך חבלה אחד יכול למות אלף פעם .

דעתך חשובה - הגב לכתבה