על מה יש להקפיד בעת כתיבת הספד? למה כדאי לשים לב? מה חשוב לשלב בו? ואיך בכלל מתחילים לכתוב נאום קשה שכזה?

אנשים רבים, גם הרהוטים שבהם, מתקשים להתמודד עם תהליך כתיבת הספד לאדם יקר שהלך לעולמו. לאחר מותו של אדם קרוב, נדמה שהמילים מתבלבלות, נעלמות ומי שצריך לשאת דברים אל מול הקבר הטר של אדם יקר – לעיתים רבות מוצא עצמו ללא מילים.

רכזנו עבורכם מספר טיפים ברורים ופשוטים, שבמידה ותעקבו אחריהם – תוכלו בעזרתם לכתוב הספד מכובד, מרגש ואישי.

 8 כללים שחשוב לזכור בטרם מתחילים בתהליך כתיבת ההספד:

 1.  הספד לא חייב להיות ארוך, לפעמים דווקא הספד קצר וקולח מצליח להשאיר את חותמו הרבה יותר מהספד ארוך שלעיתים אפילו מייגע. אל תשכחו שלרוב טקס נשיאת ההספדים מתקיים בבית הקברות, בשעות בהן השמש חמה, קהל המשתתפים עייף, עצוב ומותש ובהחלט קיים סיכוי שמלבד ההספד שלכם יהיו אנשים נוספים שירצו לשאת דברים.

2.  מומלץ לקרוא טקסט בו אתם בטוחים ואיתו אתם שלמים, כך תוכלו לקרוא אותו בקול צלול וברור (לטובת אלו העומדים מאחור) וכמובן תצליחו להתחבר למילים ולא תהיו עסוקים בלנסות להבין מה כתבתם ולמה התכוונתם.

3 הספד מרגש יכול להיות גם משעשע, אתם יכולים להתמקד סיפור משעשע אודות הנקבר, דבר מצחיק שאמר, עשה וכו. לעיתים הצחוק במצבים אלו יכול להיות מאוד משחרר ומרגיע עבור כל הנוכחים.

4.  אף אחד לא מושלם, זאת כולם יודעים. לכן אין צורך להפוך את האדם המת למלאך. ניתן לציין גם תכונות אופי או סיפורים עם פן קצת פחות חיובי, בסופו של דבר סיפורים אלו הם הרגעים הבאמת אנושיים שעוזרים לקהל הנוכחים להתחבר לטקסט ולהיזכר באדם האמיתי.

5.  הספד לא חייב להיות כתוב בחרוזים ולא חייב להיות בנוי כשיר או יצירה ספרותית – הוא אמור להעביר לנוכחים את תחושותיכם ובאמצעות תחושות אלה להיזכר ולהתחבר למעמד.

6.  הספד יכול להיכתב כמכתב אישי המיועד למת וגם כפנייה נרגשת להוריו, ילדיו, בני הזוג או קהל הנוכחים.

7.  הקפידו להביא אתכם עותק נוסף מההספד אותו תשאירו באוטו או בתיק, כך תוכלו לתת אותו במידת הצורך לבני המשפחה הקרובים שלא הצליחו לשמוע דבר מהנאמר בבית העלמין (זאת גם אם אתם נכללים באותה הקבוצה). לעיתים בני המשפחה לא מספיק קשובים וצלולים בעת הטקס, אך דווקא בעת קריאה שקטה של המילים בבית, בסוף היום או אפילו בתום השבעה, תהווה עבורם רגע מרגש של נחמה.

8.  דברו מהלב, אל תנסו להרשים אף אחד, אל תצאו מגדרכם להיות מיוחדים או שונים, מה שיושב על ליבכם ואתם חשים שיש לכם צורך להגיד – זהו ההספד הטוב והאמיתית ביותר.

 איך מתחילים?

קחו דף ועט ותתחילו לכתוב פרטים שונים אודות האדם אותו אתם רוצים להספיד, אין צורך לרדת לעומק הדברים בעת הכתיבה – אך כדאי ומומלץ לציין לעצמכם את הדברים, לפחות בנקודות. מומלץ לחלק את העמוד לנושאים/קטגוריות שיעזרו לכם בסופו של דבר להרכיב מהמידע הספד ראוי בקלות.

  • הפן האישי – ציינו את סוג הקשר/קרבה, סיפורים או אנקדוטות אודות אותו האדם, כמו גם סיפורים וחוויות שחלקתם איתו בחייו.
  • רכזו לעצמכם מידע כללי אינפורמטיבי אודות האדם: גיל, ארץ לידה, עיר מגורים, מקומות תעסוקה, מידע אודות שירותו הצבאי, מצב משפחתי, שמותיהם של הוריו, אחיו, ילדיו, מידע אודות תארים, פרסים או כיבודים אחרים שזכה להם בחייו, תאריכים חשובים לציון, ועוד.
  • מידע אודות העדפותיו של הנפטר – תחביבים, ספורט אהוב, העדפה מוזיקלית, סרטים אהובים, תוכנית טלוויזיה מועדפת, חוגים או קורסים שונים בהם לקח חלק בשעות הפנאי ועוד.
  • מידע אודות אופיו ואישיותו של האדם – עקשן, חרוץ, בדרן, עצלן, טיפוס רגיש, עצבני, סבלני ועוד.
  • תיאור התקופה האחרונה טרם מותו – במידה והיה חולה מידע אודות מחלתו, מצב רוחו בתקופה האחרונה, דברים עליהם שוחחתם וחוויתם יחד באותו שלב בחיים, במידה ומדובר במוות פתאומי ללא הכנה כדאי לציין היכן הייתם ומה עשיתם כאשר קיבלתם את הבשורה וכמובן לתאר את התחושות שהציפו אתכם עם היוודע דבר מותו של אותו אדם.
  • אספו לעצמכם ציטוטים מתוך שירים, סרטים, ספרים הקשורים אל האדם או אל המעמד היכולים להוות חלק מההספד שלכם. לעיתים מדובר בדרך טובה לומר כמה מילים מרגשות ונוגעות מבלי להתמודד עם תהליך הכתיבה המכאיב, שלעיתים רבות אנשים לא מרגישים שהם מסוגלים להתמודד עמו זמן קצר כל כך לאחר המוות.

לחבר את כל מה שחשוב ולפסול דברים מיותרים

לאחר שסיימתם לרכז את כל המידע קראו אותו מההתחלה ועד הסוף, נסו לדלות ממנו את הדברים שנראים לכם מתאימים – מה הכי מרגש אתכם כאשר אתם קוראים את הדף שהכנתם? מה נראה לכם הכי מעניין, הכי אמיתי? ישנם אנשים הנוהגים להכניס הכל מהכל לתוך ההספד, אך לרוב התוצאה היא ארוכה ומייגעת וגם הקהל "מאבד" את הדובר עוד בטרם יגיע לאמצע הטקסט. לכן חשוב לנסות לחשוב למה אתם הכי מתחברים, סביר להניח שזה יהיה הדבר שגם באי הטקס יתרגשו ממנו וייהנו לשמוע.

רגע לפני- חזרות אחרונות

הגבילו את עצמם למספר דקות והתאמנו על ההספד שלכם בבית בכדי לוודא שאתם לא חורגים בזמן. נכון, הקראת הספד לא דומה להקראת נאום תודה בטקס האוסקר, אך יחד עם זאת קחו בחשבון את מזג האוויר שלרוב מקשה על הקהל לעמוד זמן רב בחוץ, את מצבם הנפשי של משתתפי הטקס, את התשישות, העייפות והכאב שכולם חשים – וכמובן את העובדה שסביר להניח שגם אנשים נוספים ירצו לשאת דברים. בשל כל העובדות שציינו חשוב וכדאי להגביל את עצמכם בזמן ולוודא שאכן הטקסט שכתבתם תואם לפרק זמן זה.

מעבר למרכיב הזמן, חשוב לחזור על הטקסט בכדי למנוע טעויות הגייה ובלבולים בטקס עצמו. לעיתים אנשים כותבים הספד מקסים אך ברגע האמת המילים יוצאות אחרת ולעיתים במידה והם כתבו את ההספד בכתב יד לעיתים הן גם לא מבינים מה כתבו. מה שמוביל אותנו להמלצה להדפיס את ההספד בכדי למנוע טעויות וגם בכדי לאפשר לאנשים אחרים לקרוא אותו בהמשך.

לסיום

הספד צריך לבוא מהלב וברגע שהוא יוצא משם – הוא גם עובד. אל תנסו להרשים אף אחד, אך תנסו לרגש בכוח, תהיו אתם עצמכם, ממש כפי שאהב אתכם האדם היקר אותו אבדתם.

מתקשים בכתיבת ההספד? אתם מוזמנים לעבור אל מאגר הספדים שלנו העומד תמיד לשירותכם – לחצו כאן. 

כתבות נוספות

 

35 תגובות

  1. שושי הגיב:

    תודה!

דעתך חשובה - הגב לכתבה