ספרים הם דרך נהדרת לעזור לילדים, בגילאים שונים, להתחבר לרגשות ולעבור את תהליך הפרידה מאדם קרוב שהלך לעולמו. לפניכם רשימה של של ספרים מומלצים העוסקים בנושא זה

אנשים רבים סבורים כי ילדים קטנים לא מסוגלים להבין או לחוות אובדן אך מחקרים מוכיחים שלא כך הדבר, אפילו תינוקות יכולים להגיב בדרכים שונות לאובדן (כאשר הם בוכים, מאבדים תיאבון או חווים חוסר שקט לא אופייני).

ילדים הנאלצים להתמודד אובדן מגיבים בדרכים שונות, בהתאם לגילם, מידת הבנתם ובגרותם האישית. אחת הדרכים הטובות ביותר לעזור להם להתמודד עם האובדן ולהתחבר לרגשות המבלבלים היא באמצעות קריאת ספר שיכול להתאים לסיטואציה.

לפניכם סקירה של ספרי ילדים שיכולים לעזור להם לעבור את התהליך בצורה בריאה יותר:

סיפור מהחיים
מאת: אלונה פרנקל

לגילאי 2 עד 4

אלונה פרנקל היא ללא ספק אחת מסופרות הילדים האהובות על ידי ישראל וסיר הסירים שלה כבר מזמן הפך לספר חובה בכל בית ואין כמעט ילד בישראל שלא מכיר את נפתלי הקטן. ב"סיפור מהחיים" נפתלי ואמו קוברים ציפור שמתה. הספר עוזר לקטנים להבין את המושגים "מוות", "אובדן" ו"פרידה" והוא מסתיים בצורה חיובית שלא מותירה את הילד עם פחדים וחששות.


אורה
מאת: מיריק שניר
לגילאי 3 ומעלה

הסופרת מיריק שניר מתארת בספר את סיפורו של גור חתולים שהיה שייך לנכדתה. את הספר היא כתבה לאחר שהוא מת, בכדי לעזור לנכדתה להתמודד עם האובדן. הספר עוזר להציג את המוות כחלק בלתי נפרד מהחיים.

מעשה בחמישה בלונים
מאת: מרים רות

לגילאי שנתיים ומעלה
ספרה הקלאסי של מרים רות נמצא כמעט בכל בית בישראל שגדלים בו ילדים קטנים. גם אם לא חשבתם על כך עד היום, אם תקדישו לכך מחשבה נוספת תבינו שהסיפור הפשוט והנהדר הזה בעצם עוזר לילדים להתמודד עם פרידה מדבר אהוב, אם זה בלון, חפץ אחר או אפילו אדם קרוב שעלינו ללמוד לשחרר למרות אהבתנו אליו.

הפתעות של שוקולד
מאת: מירה קופר
לגילאי 5 עד 10

"הפתעות של שוקולד" מגולל את סיפורו של ניצןו שאיבד את סבו האהוב שמת ממחלה קשה. ניצן ממשיך לשאת את סבא שלו לכל מקום בלבו וכך ממשיך לחוש אותו בחייו. הסםר עוזר לילדים להתמודד ע ם אובדן של אדם קרוב ולספר נלווה גם מאמר העוסק באובדן וילדים שנכתב על ידי  עופרה יערי, פסיכולוגית התפתחותית.

סבא של ליאור מת
מאת: שולה מודן

לגילאי 3 עד 5
בספר נאלץ ליאור להתמודד עם מותו של סבו האהוב ועם הכעס, העצב, הגעגועים ועם תחושות נוספות הנלוות להתמודדות עם האובדן.

אמא חולה
מאת: עדנה רזי

גילאי 12-9
הסופרת עדנה רזי מתארת בספרה הרגיש את התמודדותן של נוגה ותמר עם מחלתה של האם. הספר מתאר את סיפורה של משפחה שחווה משבר קשה, הגרום לבנות לחוש פחד, חרדה.

הוסף לסל את אמא חולה / עדנה רזי


סבא טס בחללית
מאת: שוש כרמלי

גורי הקטן אהב מאד את סבא אפרים ויחד הפליגו על כנפי הדמיון בחלליות לשמים. יום אחד, הסבא האהוב נעלם מחיי גורי לאחר שהוא מת בפתאומיות. הסיפור נוגע בנושא מוות במשפחה בדרך שגם ילד קטן יוכל להתחבר אליו. הוא מגולל את שלבי האבל שחווה גורי ואת הנחמה שהוא מוצא בהעלאת זיכרונות בזרועת סבתו, בקרב משפחתו.  ספרה של שוש כרמל הינו אודות מפגש קרוב ראשון עם ארעיות החיים.


העלמה נה והבור
מאת: יונית שוורץ ורבר

לכל הגילאים
הספר מתאר את סיפורה של נה, שאבדה את איבי אהוב . הספר מאפשר לאנשים בכל גיל להתחבר לשכול ולאובדן. הספר מעניק גם זווית הסתכלות אחרת על החיים, על תקופת ההתמודדות וגם על הדרך בה על כולנו, למרות האובדן, להמשיך הלאה עם חיינו.

הספר נכתב ע"י יונית שוורץ ורבר, מאמנת ומטפלת באמנויות, והוא מבוסס על סיפור האובדן האישי שלה.

עיני נמר
מאת: ג'ודי בלום

לגילאי 12 ומעלה
אביה של דיווי בת ה-15 נורה בעת שוד והיא הייתה עדה לגסיסתו.  דיווי חווה פחדים רבים וחרדות ולא מצליחה לשכוח את אותו לילה נורא. הסיפור מגולל את התהליך שעוברת דיווי בדרכה להשלים עם מותו הפתאומי של אביה.

כתבות נוספות

 

10 תגובות

  1. ניצן הגיב:

    כאן ניצן מהסיפור של הפתעות של שוקולד מה שכתבתם מאוד נכון
    תודה רבה שכתבתם אל הספר אזא

דעתך חשובה - הגב לכתבה