פושע המלחמה הנאצי, שהואשם במותם של אלפי יהודים בשואה, מת בבית הזקנים ליד כלא רונזהיים בגיל 91

from ap youtube

ג'ון דמיאניוק, שהורשע בישראל כי הוא "איוון האיום", שהיה אחראי לרציחתם של אלפי יהודים בשואה, מת בגיל 91 בבית הזקנים בקרבת כלא רוזנהיים.

דמיאניוק, הועמד למשפט במדינת ישראל בשנת 1987, כאשר השאלה המרכזית שנבחנה במהלך אותו המשפט הייתה האם הוא "איוון האיום", מי שנודע כאיש אשר רצח במו ידיו אלפי יהודים בשואה.

בשנת 1981 התקיים הליך משפטי בארצות הברית, אשר במהלכו נקבע כי ג'ון דמיאניוק הוא אכן "איוון האיום", לכן נשללה ממנו אזרחותו האמריקאית והוא הוסגר לישראל. בישראל נפתח משפטו בשנת 1987 והוא נמצא אשם בפשעים אשר יוחסו לו ונגזר עליו גזר דין מוות. דמיאניוק ערער על תוצאות המשפט ובשנת 1993 שופטי בית המשפט העליון קבעו כי הוא זכאי מחמת הספק, זאת למרות עדות הניצולים אשר זיהו אותו כ"איוון האיום". ג'ון דמיאניוק טען במהלך המשפטים כי "איוון האיום" האמיתי נרצח כבר בשנת 1943 וכי הוא שימש רק כשומר ב"וכמן".

בחודש ספטמבר 1993, לאחר שזוכה מחמת הספק, עלה דמיאניוק על מטוס לארה"ב, שם קיבל בחזרה את אזרחותו האמריקאית, אך משרד המשפטים האמריקאי המשיך לחקור את הפרשה עד שבסופו של דבר גורש דמיאניוק לאוקראינה.

בשנת 2009 הוציאה גרמניה צו מעצר נגדו, זאת למרות שעורכי דינו טענו כי מצבו הבריאותי הקשה לא מאפשר זאת. בחודש מאי 2009 הוסגר דמיאניוק לגרמניה ובחודש נובמבר החל שם משפטו. בחודש מאי 2011 בית המשפט הרשיע את דמיאניוק כמי שסייע לרצח של 29 אלף יהודים במחנה סוביבור וגזר עליו גזר דין של 5 שנות מאסר.

 

 דמיאניוק במהלך הסגרתו לגרמניה בחודש מאי 2012 (AssociatedPress yputube)

כתבות נוספות

 

0 תגובות

אתה יכול להיות הראשון להגיב לכתבה.

דעתך חשובה - הגב לכתבה