נשיא דרום אפריקה לשעבר וחתן פרס נובל לשלום, הלך לעולמו בגיל 94 לאחר שסבל מבעיות בריאותיות רבות בשנים האחרונות

נלסון מנדלה, נשיא דרום אפריקה לשעבר, הלך לעולמו בגיל 95. מנדלה סבל מהדרדרות במצבו הבריאותי בחודשים האחרונים והיה מאושפז במשך זמן רב בבית החולים בעקבות החמרה במצבו. לאחר שחל שיפור במצבו שוחרר לביתו ביוהנסבורג, שם שעה עד למותו היום (חמישי).

נלסון מנדלה נולד בשנת 1918 בדרום אפריקה. בשנת 1942 הצטרף לשורות מפלגת השחורים, הקונגרס הלאומי האפריקאי. בשנת 1944 סייע בהקמתה של ליגת הנוער ה-ANC ובשנת 1952 נבחר לרכז את כל המתנדבים אשר התנגדו למשטר האפטרהייד.

בשנת 1952 הקים עם שותפו, אוליבר טמבו, את משרד עורכי הדין השחורים הראשון בדרום אפריקה. לאחר טבח שארפוויל, שהתרחש בשנת 1960, הוצא ה-ANC מחוץ לחוק בדרום אפריקה ומנדלה עצמו הוחזק במעצר עד לשנת 1961. לאחר שחרורו ירד למחתרת ולקח חלק בהקמת הזרוע הצבאית של ה-ANC. תחת הנהגתו של מנדלה החלה אותה זרוע צבאית במסע טרור נגד אזרחים ואף חבלה במתקני תשית שהיו חיוניים למדינה.

בשנת 1962 יצא לאימונים צבאיים באלג'יריה ועם חזרתו נעצר באשמת יציאה בלתי חוקית מגבולות המדינה והסתה לשביתות. מנדלה ניהל את הגנתו שלו במשפט שהתנהל נגדו, הוא הורשע ונידון למאסר של חמש שנים. במהלך ריצוי עונשו נידון למאסר עולם, זאת לאחר שהואשם בפעילות חבלנית וקשירת קשר נגד השלטון.

במהלך תקופת מאסרו, הפך נלסון מנדלה לסמל המאבק באפטרהייד, הוא הפך למפורסם בעולם כולו והחל מאבק בינלאומי לשחרורו מן הכלא. באותו הזמן גם ניהל מגעים עם אישי ממשל בכירים, ביניהם הנשיא פרדריק וילם דה קלארק. ב-11 בפברואר 1990 הוא שוחרר מהכלא.

לאחר שחרורו הוביל ביחד עם דה קלארק את דרופ אפריקה לפירוק משטר ההפרדה הגזעי ולעריכתן של בחירות דמוקרטיות בפעם הראשונה. על פעילות זו זכו השניים בפרס נובל לשלום בשנת 1993.

ב-9 במאי 1994 נבחר מנדלה לנשיאה השחור הראשון של דרום אפריקה ודה קלארק לסגנו. בין פעולותיו כנשיא יש לציין את הקמת ועדת הפיוס, בראשותו של חתן פרס נובל דזמונד טוטו. בחודש יוני 1999 פרש מנדלה מהפוליטיקה אך הוסיף להיות מעורב בארגונים חברתיים העוסקים בזכויות האדם וגם זכה בתארי כבוד רבים ממשלות שונות על פעילותו.

בשנת 2004 הודיע כי הוא פורש מהחיים הציבוריים ובריאותו החלה להתדרדר.

בשנת 2013 אושפז פעמים רבות בל זיהום בריאות.

צפו במיני ביוגרפיה של נלסון מנדלה:

כתבות נוספות

 

0 תגובות

אתה יכול להיות הראשון להגיב לכתבה.

דעתך חשובה - הגב לכתבה