האם הגיהנום באמת קיים? ולא פחות חשוב – האם באמת קיים סיכוי שגם אנחנו נגיע אליו?

מהו גיהנום? האם הוא באמת קיים? ועוד יותר חשוב האם קיים סיכוי שגם אנחנו נגיע אליו? גיהנום הוא המקום הנוראי אליו נשלחות נשמותיהם של חוטאים לאחר המוות, זאת לפחות על פי האמונות השונות. על פי האמונה מדובר במקום בו סובלות הנשמות ייסורי גיהנום (תרתי משמע) על ידי שריפה באש, קבלת מכות וחבלות על ידי מלאכי חבלה ו"נהנות" מעוד ועוד עונשים כואבים ונוראיים.

למרות שהגיהנום מתאר בדרכים שונות על ידי דתות שונות, השורה התחתונה של כל התיאורים היא זהה: מדובר ללא ספק במקום הנורא ביותר בעולם. הדבר המעודד בכל הסיפור הוא שממש כשם שקיימת אמונה לגבי קיומו של גיהנום, גם קיימת אמונה זהה בדבר קיומו של גן העדן. אז אם הייתם ילדים טובים בחיים האלה – קיים סיכוי שדווקא תגיעו אליו.

מהו מקור השם העברי "גיהנום"?

השם "גיהנום" היה מקושר מאז ומעולם לשם המקום גיא בן הנום, שם המופיע במקרא. השם מוזכר לראשונה בתיאור גבולותיהם של שבטי יהודה ובנימין בספר יהושע: "וְעָלָה הַגְּבוּל גַּי בֶן-הִנֹּם אֶל-כֶּתֶף הַיְבוּסִי מִנֶגֶּב הִיא יְרוּשָׁלָיִם, וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל-רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי גֶּי-הִנֹּם יָמָּה.." (יהושע ט"ו, ט). על פי פסוק זה מדובר בשמו של אפיק עמוק בגבול המערבי-דרומי של העיר העתיקה בירושלים (אזור המתחיל ליד שער יפו, בשיפולי מגדל דוד. דרומה ממוקמת כיום בריכת הסולטאן). הגיהנום כפי שאנו מכירים אותו לא הופיע בתנ"ך.

בימי המלוכה בישראל הקימו  בגיא זה תושביה של העיר ירושלים במות לעבודה זרה, לאל מולך הכנעני, שם הם הקריבו עבורו את ילדיהם הקטנים והעלו אותם באש. מנהג זה נהגו לבצע גם אחדים ממלכי יהודה – דבר שהרגיז עד מאוד נביאים ומלכים אחרים. מקורו של השם בן-הינום אינו ידוע, אך על פי סברה אחת, הינום הוא בעצם שם אדם.

על פי השערה מסורתית, כיוון שבגיא בן-הינום נערכה עבודה זרה של רשעים – כך בעצם התקבל השם. מכך גם צמחה לה האגדה שפתחו של הגיהנום ממוקם בירושלים. יחד עם זאת, הסברה הקושרת את המילה "גיהנום" למקום עליו מדובר – אינה מקובלת כיום במחקר.

כיצד מגיע אדם לגיהנום?

חז"ל נהגו לתאר שני מצבים היכולים להביא אדם לגיהנום:

  1. אדם שחטא בחייו עלי אדמות סופו להגיע לגיהנום.
  2. לאחר שתחול תחיית המתים, ישלחו כל הרשעים לגיהנום.

לדברי חז"ל המעשים הרעים בחייו של אדם מחמירים את עונשו כאשר יגיע לגיהנום ומעשים טובים מקלים את עונשו במידה וישלח לשם

בשונה מדתות אחרות, הגיהנום על פי היהדות מהווה רק מעין תחנת מעבר, בה מכפרים על חטאי העולם הזה בדרכנו  לעולם הבא. על פי אותה סברה הזמן המקסימלי לשהות הוא 12 חודשים – ולכן גם נוהגים לומר קדיש על המת במשך 11 חודשים, במטרה לסייע לנשמתו להגיע לעולם הבא במהרה. שתפקידו לסייע לנשמת המת להגיע לעולם הבא, רק במשך 11 חודשים, כדי שלא יחשד האדם כרשע שנשמתו כבר שנה לא מצליחה להגיע לעולם הבא

מקריאת דברי חז"ל מסתמן כי לא הכירו את המושג "גיהנום" שאנו מכירים כיום, אלא התייחסו אליו כאל המיקום גיא בן הנום עליו דברנו בתחילת הכתבה. לכן הגיהנום אותו הם מציינים הוא מקום פיזי אותו הכירו, המסמל עבורם קללה, אך לא בהכרח מקום שמיימי.

משמעות הגיהנום בנצרות

משמעות הגיהנום על פי הנצרות מבוסס על שילוב בין תיאורו של השאול במיתולוגיה היוונית (המצאות מקומו של הגיהנום מתחת לאדמה) אך גם מבוססת על המיתולוגיה היהודית הקדומה העוסקת באלילות בכנען.

בנצרות הקתולית, בנוסף לקיומם של גן עדן וגיהנום, קיים גם מקום בשם "כור המצרף" (purgatorium) שתפקידו לזכך ולטהר את אותם אנשים שהגיעו לגאולה אך עדיין לא סיימו לשלם עבור חטאיהם. בניגוד לגיהנום, שם על פי האמונה הנוצרית מדובר בסבל נצחי – בכור המצרף מדובר בסבל זמני.

כיצד מתואר הגיהנום בתרבות הפופולארית?

כיום נהוג לדמיין את הגיהנום ככבשן לוהט ובו להבות גדולות בכל מקום, אשר נמצא עמוק באדמה. קירותיו של הגיהנום בנויים מסלעים חדים וביניהם זורמים נהרות של לבה רותחת ומאיימת. כיום נהוג לחשוב כי האנשים ששוהים בגיהנום עוברים מסכת עינויים ארוכה ואכזרית על ידי השטן ומשרתיו הנאמנים.

התיאור זה עוסקות הרבה פעמים להקות הבי מטאל, שנוהגות לשיר על השטן, המוות והעינויים. שירים מפורסמים הם: "Highway to Hell", "Hells Bells" של AC/DC, "The Number of the Beast" של איירון מיידן, "Burn in Hell" של טוויסטד סיסטר ועוד.

הנצרות המודרנית והסתייגותה מהגיהנום

כיום קיימים תיאלוגים ואנשי דת המסתייגים מן הגיהנום,  זאת משום שלדעתם תחושה כי לא נאה לדת נאורה, המחויבת לסובלנות ואינה מנסה לכפות עצמה בכח, לאיים על מאמיניה בעונש של עינויים קשים ומפלצתיים כאשר יגיעו לעולם הבא. אנשי דת נוצריים רבים מנסים כיום לפרש את המושג גיהנום כמשהו מטפורי אך לא כמקום פיזי אליו מגיעים אנשים בכדי לסבול. הם רוצים להאמין כי  אלוהים סולח לחוטאים ומעולם איש לא נשלח באמת לגיהנום בפועל בכדי לרצות את עונשו.

לכתבות נוספות בנושא רוחניות – לחצו כאן

כתבות נוספות

 

0 תגובות

אתה יכול להיות הראשון להגיב לכתבה.

דעתך חשובה - הגב לכתבה